عکس های ما مستندسازان

دبیر : بابک بهداد

شروع پروژه : آذرماه ۱۳۹۲

مستندسازی یک حرفه است. عکاسی مستند هم حرفه ای دیگر. با این حال از معجزات مستندسازی این است که خودش مجالی ست برای عکاسی. هر بار هرجا که  می روی، در پیاده روهای شهرت یا سفری دور دست برای فیلم جدیدت، با تصاویر جدیدی مواجهی که دلت می خواهد ثبتش کنی.  معمولن با دوربین کوچکت این کار را می کنی. انگار آن لحظه، آن خاطره در عکس  معنای دیگری پیدا می کند برایت. در واقع هر فیلمی که در گوشه ای از ایران می سازی به تو فرصتی می دهد برای عکاسی؛ بی هیچ ادعایی. مطمئنم این اتفاق برای همه ی شما افتاده؛ برای همه ی شما مستندسازان. با خودم فکر کردم چه خوب می شد اگر می توانستیم این عکس ها را جایی به نمایش بگذرایم تا در گنجه هامان خاک نخورد. این ایده را با  پیروز کلانتری و مینا کشاورز در میان گذاشتم. استقبال شد. رفتیم برای اجرا. قرار شد همین جا در سایت “ومستند” یک نمایشگاه اینترنتی راه بیندازیم و  هر کدام از مستندسازان عکس هاشان را – نفری حدودا پنج عکس- برای سایت بفرستند. به نظرم تجربه ی جالبی خواهد شد. منتظر رسیدن عکس هاتان هستیم؛ عکس های شما مستندسازان.

Share

مطالب این بخش

داکیوسپ

داکیوسپ

رشد برنامه سازی داکیوسپ ،در اواخر دهه ۱۹۹۰ یکی از مهمترین دستاوردها در مستندهای تلویزیونی بریتانیا محسوب می شود. داکیوسپ ، در رده مستندهای مشاهده ای جای دارد که در هر برنامه دوباره به همان افراد (مورد مطالعه در برنامه قبلی ) رجوع می شود و آنها را در جریان تحول رخدادی که درگیر آن هستند، دنبال می کند.

زاگرس

یکی از شکلهای رفاقتم با سینمای مستند همراهی اون با من بود تو فضاها و اقلیمهای متفاوت ایران، چه تو روند تولید کارهای خودم یا فیلمهایی که  بنحوی  باهاشون همکاری داشتم ،برای پژوهش یا تولید با مستند به مناطقی رفتم که احیانا بدون اون سفربه اونجاهها برام مقدور نمیشد  ،و تقریبا همیشه وقتی برگشتم متوجه […]

قاب های ناتمام

قاب های ناتمام

  زیباشناسی تصویر از نگاه یک مستندساز با یک عکاس متفاوت است. عکاس جهان را در یک قاب میگیرد و در ان حبس می کند، اما قاب مستندساز برای به جریان انداختن فکر است فقط نه در یک قاب که در توالی قابهای در امتداد هم. به عنوان مستندساز هیچ تصویری را نمی توانم ثبت […]

این کلافِ تو در تو

این کلافِ تو در تو

من به عکاسی مستند علاقۀ خاصی دارم و در کنار آن دوست دارم عکس در هنگام کلیک ایده آل باشد و بی‌نیاز به تصحیح کامپیوتری. عموماً حتی از اصلاح کادر هم اجتناب می‌کنم. این امر تأمل و دقت بیشتری را در هنگام عکاسی می‌طلبد و گاهی برای رسیدن به قاب ایده آل باید عکس‌های بیشتری گرفت.

عکسهایی که روزهای تصویربرداری “وارونگی” گرفته ام

عکسهایی که روزهای تصویربرداری “وارونگی” گرفته ام

این‌ها عکس‌هایی هستند که آذر و دی سال ۸۵ گرفته‌ام، روزهایی که در اوج آلودگی هوا، در واپسین هفته‌های پاییز که شهر هیئتی آخرالزمانی به خود می‌گیرد، مشغول تصویربرداری فیلم وارونگی بودیم. این‌ها عکس‌های پشت صحنه نیستند ــ شاید جز عکس تصویربردار فیلم رضا تیموری عزیر ــ امّا همه همان روزها گرفته شده‌اند. رضا با […]

پرتره

پرتره

وقتی به جای ناشناش برای ساخت فیلم هایم می رفتم آدم هایی می دیدم که چهره و لباس و رفتارشان با تهرانی ها متفاوت بود. کشف این ادم ها برای من یک خوشایند بود. هنوز هم هستوگاهی عکسی ازان ها این خاطره رابرای همیشه دز ذهنم ثبت می کند. آدم های ساده و دوست داشتنی […]

انیمیشن

انیمیشن

یک مستند را شاید بتوان آنجا انیمیشنی نامید که بخش اعظم فیلم، شاید چیزی بیش از پنجاه در صد اثر را انیمیشن تشکیل داده باشد، و در آن فیلمساز رویدادی را مطابق خواست خود با تعدادی قاب تصویر پویانمائی کرده باشد؛ رویدادی که دیگر به هیچ عنوان نمی‌توان «واقعیت» نامید.

زیبائی‌شناسی و سینمای مستند: شاعرانگی

زیبائی‌شناسی و سینمای مستند: شاعرانگی

اصطلاح سینمای مستند شاعرانه بیشتر در اشاره به مطالعات گونه ویژه‌ای از سینما بکار می‌رود که پیوندهای آگاهانه یا ناآگاهانه‌ای با جنبشهای مدرنیست آوانگارد دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ (رک به نیکولز، ۲۰۰۱)، رمانتیسیزم غریزی رابرت فلاهرتی (رک بارسام ۱۹۸۸)، و یا گرایشات «زیبا سازانه» فیلمهای اجتماعی جنبش سینمای مستند انگلستان (رک وینستون، ۱۹۹۵) دارند.

فیلم با دست رنگ شدۀ ابراهیم مرادی

فیلم با دست رنگ شدۀ ابراهیم مرادی

از خواهر مرحوم مرادی پرسیدم: "این فیلم کجاست؟" گفتند: "همین جا در زیرزمین". با هم به زیرزمین رفتیم. در آنجا تعدادی قوطی روی هم چیده شده بود. یادش بخیر آقای احمد مرادی، فیلم‌ها را باز می‌کرد و مقابل چشم می‌گرفت. تا آنجا که فهمیدم، فیلم صحنه به صحنه رنگ شده بود. صحنۀ قایقرانی در مرداب انزلی سبز است و در صحنه‌ای که قایق در مرداب هنگام غروب پیش می‌رود رنگ تمامأ قرمز و نارنجی است.

فیلم مستند و شالوده شکنی

فیلم مستند و شالوده شکنی

شالوده شکنی، عملی انتقادی است که توسط فیلسوف فرانسوی- الجزایری، ژاک دریدا (۲۰۰۴-۱۹۳۰) بنیاد نهاده شد. وی به همراه گروهی از ادیبان در آمریکا از جمله پل دومن (۱۹۸۳-۱۹۱۹) جئوفری هارتمن، و جی. هیلیس می‌لر در سالهای ۱۹۶۰و ۱۹۷۰ از اعضای یک جنبش محسوب می‌شدند. اصطلاح شالوده شکنی نخستین بار توسط فیلسوف آلمانی مارتین هیدگر (۱۹۷۶-۱۸۸۹) مطرح شد.

محمود بهادری کلخوران (سلام بر حیدر بابا، سلام بر شاهد تاریخ)

محمود بهادری کلخوران (سلام بر حیدر بابا، سلام بر شاهد تاریخ)

ده سال گذشت. همین دیروز بود در لابراتوار عکاسی مرکز آموزش تلویزیون در محمودیه و همین دیروز بود روی پشت بام دگا فیلم قدم زدیم. در تاریخ سینما ی ایران محمود بهادری، لحظه‌های خاصی وارد می‌شود که حاکی از انتخاب‌های او در زندگی است. الان در تصاویر روزهای انقلاب وجنگ، چون شاهدی مانده است.

نوجوانان، (این سن حساس) [Adolescents، The (A. K. A. That Tender Age)]

نوجوانان، (این سن حساس) [Adolescents، The (A. K. A. That Tender Age)]

ژان روش در زمانی که قسمت مربوط به خود را در فیلم نوجوانی می‌ساخت نه تنها وجوه تکنیکی فیلمساری داستانی و مستند را بخوبی یاد گرفته بود، بلکه مضمون محوری فیلم، که مستلزم بازی خود انگیخته‌ای از طرف بازیگران جوان و شناختن جهان روائی فیلم از طرف کارگردان بود را نیز عمیقا می‌شناخت.

سینمای سیاسی [Activist Filmmaking]

سینمای سیاسی [Activist Filmmaking]

جنبشهای سیاسی با استفاده از همه ابزارهای تبلیغاتی و اعمال فشاری که در اختیار دارند، مجموعه متنوعی از تاکتیک‌ها و استراتژیهای مختلف برای انجام تغییرات سیاسی به وجود آورده‌اند که در این راه ویدئو‌ها و فیلمهای مستند سیاسی یکی از بهترین ابزارهای ممکن‌اند.

داکیوسُپ (docusoap)

داکیوسُپ (docusoap)

رشد برنامه سازی داکیوسپ، در اواخر دهه ۱۹۹۰ یکی از مهم‌ترین دستاورد‌ها در مستندهای تلویزیونی بریتانیا محسوب می‌شود. داکیوسپ، در رده مستندهای مشاهده‌ای جای دارد که در هر برنامه به‌‌ همان افراد (مورد مطالعه مستندهای مشاهده‌ای) می‌پردازد و آن‌ها را در جریان تحول رخدادی که درگیر آن هستند، دنبال می‌کند.

بازیگری [Acting]

بازیگری [Acting]

صحبت از بازیگری در سینمای مستند ظاهرا چیزی نیست جز تناقض گوئی محض. مثلا می‌توان استدلال کرد که از بدو پیدایش سینما میان سینمای قصه گو و نمایش محور ژرژ مه لیس و رویکرد مستند لوئی لومیر تمایز آشکاری وجود دارد. مه لیس از بازیگر استفاده می‌کرد اما لومیر با فیلمبرداری از آدمهای نابازیگر و واقعی، سنت مستند را بنیان نهاد.

فیلم مستند مردمنگاری (دیوید مک دوگال)

فیلم مستند مردمنگاری (دیوید مک دوگال)

انسان‌شناسی و سینمای مستند، روابطی طولانی و پرتشویش داشته‌اند. بخشی از آن بخاطر مناقشه‌هایی بود که بین هدف علمی در انسان‌شناسی و علائق گسترده‌تر فیلمسازان، جریان داشت. با وجود این فیلم، مردمنگاری به عنوان شکل مهمی از مستند به ظهور پیوست و سازندگان فیلم‌های مردمنگاری، در تحول سینمای مستند نقش عمده ایفا کردند.

چهرۀ شاهدان : محمود هنگوال

چهرۀ شاهدان : محمود هنگوال

معمولا صبح‌ها زود به حرم می‌رفتیم و بعد از ظهر و گاهی شب می‌آمدیم به هتل محل اقامتمان. اینجا اتاق هتلی در مشهد است؛ محمود هنگوال روزنامه‌ای سر راه خریده و در این عکس روی تخت‌اش در این هتل درجه دو استراحت و مطالعه می‌کند.

بلای طبیعی (Act of God)

بلای طبیعی (Act of God)

ترکیب بندی نما‌ها، موضوع، و موسیقی نایمن [Nyman] "بلای طبیعی" را به اثری تبدیل کرده که بیشتر به ویدئو آرت شبیه است تا مستندهای متعارف. برای گریناوی، مستند زبانی است در میان زبانهای دیگر که در صورت لزوم می‌توان در هم شکست و از نو ساخت.

ابل گانس: دیروز و فردا

ابل گانس: دیروز و فردا

ابل گانس که امروزه بخاطر دستاوردهای سینمائی ابتکاری‌اش ستایش می‌شود، هرگز آن فراغ بالی که برای ساختن فیلمهای مورد نظرش می‌خواست را به دست نیاورد، چون صنعت سینما ظرفیت پذیرفتن دیدگاههای ساختار شکنانۀ او را نداشت.

پیشگفتار کتاب “انسیکلوپدیای سینمای مستند”

پیشگفتار کتاب “انسیکلوپدیای سینمای مستند”

حدود یک سال و نیمی پیش در وبگردی‌ها و جستجوی تازه‌های نشر با کتابی مواجه شدم به نام انسیکلوپدیای سینمای مستند؛ اثری سه جلدی در بیش از دو هزار صفحه دو ستونی و چاپ اول ۲۰۰۶. جستجوی بیشتر مرا به چند مدخلی رساند که از این اثر بر روی اینترنت موجود بود. این مقالات مرا به صرافت ترجمه اثر انداختند.

کانون فیلم بندر انزلی

کانون فیلم بندر انزلی

این عکس که برخی از اعضای کانون فیلم بندر انزلی را در اولین سال تأسیس‌اش – ۱۳۶۵ – نشان می‌دهد، در شهریور ۱۳۶۷ توسط علیرضا غاروریانی به حسن بهرام‌زاده، دبیر کانون فیلم، تقدیم شده است. او نام خود را به همین ترتیب در پشت عکس مرقوم کرده ولی فرهاد مهرانفر به من گفت که تلفظ نام ایشان غاریوریانی (Ghaariveriani) است.
از راست: حسین حبیب‌زاده، فرهاد مهرانفر، محمد ابراهیم نسیمی، حسن بهرام‌زاده، عادل بیابانگرد و فرزام امین صالحی (دونفر سمت چپ شناخته نشدند). نشسته: علیرضا غاروریانی.

سیاهی‌لشکر یک فیلم مستند!

سیاهی‌لشکر یک فیلم مستند!

از اولین تصاویری که از کودکی‌ام در یادم هست، این است: در یک جایگاه پمپ بنزین در صندلی جلوی یک سواری نشسته‌ام و در بیرون از سواری عده‌ای در کنار هم رو به من ایستاده‌اند و همۀ حواسشان به من است و کسی هم با قطره‌چکان در چشم‌هایم قطرات آب می‌ریزد! حالا و با دانسته‌هایم می‌دانم که این لحظه، ثبت نمایی بوده از یکی از مستندهای فرخ غفاری برای شرکت نفت آن زمان.

بهانه ای برای یادآوری خاطره ها

بهانه ای برای یادآوری خاطره ها

بندر عباس، سال ۱۳۶۳

از چپ به راست: اُرد زند، ابراهیم مختاری و محمدرضا فرهومند.

عکس از منصور نعیمی.

دوربین: نیکون اف ۲

یک عکس، یک جمع و هشت نگاه

یک عکس، یک جمع و هشت نگاه

این، عکسی است از جمع "گروه مطالعات سینمای مستند" که مثل هر گروه و محفل دیگری روزی دیدارهایش را شروع کرد و روزی هم آن را به پایان رساند. همایون امامی، که بیش از دو سه ماه از شروع زندگی این گروه با آن نبود، و نیز محمد تهامی نژاد که در سال آخر حیات سه سالۀ گروه جمع را ترک کرد، در عکس نیستند. از افراد گروه خواستم که عکس را ببینند و هرچه دلشان خواست بنویسند. همین.

آرمان شهر افشارنادری

آرمان شهر افشارنادری

در شرایط بهم ریخته اوایل انقلاب تهمت هایی ناروا از سوی گروهی از همکاران ناسپاس، افشارنادری را خانه نشین کرد. او به شدت لاغر شده بود؛ اندام ورزیده و روح بزرگ او در مقابل تهمت هایی دروغین دوام نیاورد و هر روز فرسوده تر می شد. در این احوال کتاب «اتوپیا» اثر «توماس مور» را در دست ترجمه داشت. افشارنادری در ۹ تیرماه ۱۳۵۸ در سن ۵۳ سالگی در حالی که حدود پنج ماه از انقلاب نگذشته بود بر اثر سکته قلبی با مدینه فاضله‌اش وداع کرد. کتاب اتوپیا نیمه تمام ماند تا اینکه به همت داریوش آشوری ترجمه آن به پایان رسید.

چند روز بعد از عید

چند روز بعد از عید

برای یافتن عکسی نوروزی، همه خانه را زیر و رو کردم تا به این عکس از شهرام حیدریان رسیدم. مجمع عمومی انجمن مستند سازان، حدود ساعت ۹ شب، با انتخاب هیئت مدیره و بازرس جدید کارش به پایان رسیده است. دوستان در حالی که به سوی درخروج می رفتند دعوت به عکس گرفتن شدند.

فاتحان دماوند با دوربین

فاتحان دماوند با دوربین

رضا جلالی در پشت این عکس نوشت:

" 25 مرداد، بلند ترین نقطه قله دماوند. به ترتیب از راست به چپ: فریدون کاظمی (دستیار فیلمبردار)، حسن زاهدی (صدا بردار)، حسن بشکوفه (تهیه کننده)، خودم (فیلمبردار)، اسماعیل شیخ سفلی (راننده به عنوان کارگر فنی). هوا آفتابی و قسمت هایی از زمین که دیده می شود از جنس گوگرد."

دیدارهای گروهی و تمرین  گفتگو

دیدارهای گروهی و تمرین گفتگو

ابتدا دیدار هایمان دستور جلسه ای نداشت. به این خاطر طراحی شده بود که هیئت مدیره ها پشتوانه های نظری وعملی داشته باشند و نسل تازه ای برای تداوم حیات انجمن آماده شود؛ ولی عملا همۀ ما در کار تمرین گفتگو بودیم. به تدریج با دستور جلسه های از پیش مشخص گرد هم آمدیم. گاهی دو یا سه نفر خودشان را برای تحقیق و صحبت روی موضوعی آماده می کردند.

اتاق کارگردان ها

اتاق کارگردان ها

این عکس در یک روز بزرگداشت یا بهتر است بگویم در یک جلسۀ تودیع گرفته شده است. اتاقی در نیم طبقۀ دوم ساختمان دوازده طبقۀ تلویزیون که در این عکس دیوار شمالی و بخشی از دیوار شرقی اش دیده می شود. در آن زمان حسین مختاری مسئول گروه کارگردانها بود و ورقۀ انجام کار برخی از کارگردان ها را حسین آقا امضاء می کرد.

خانبابا معتضدی و استعاره هایش

خانبابا معتضدی و استعاره هایش

در فاصلۀ سال های ۱۳۴۶ تا ۱۳۴۹ و در هنگام پژوهش تاریخ سینمای ایران، خانبابا معتضدی فیلمبردار رسمی دهۀ ۱۳۰۰ چند حلقه فیلم کوچک ۳۵ میلیمتری در اختیار من گذاشت و گفت: "تصاویر خانوادگی است که خود و یا دستیارش یدالله طالقانی آنهارا گرفته اند". این گفته از آن پس همه جا نقل شد. حالا می خواهم بگویم اینها فقط تصاویر خانوادگی نبود، بلکه بیشتر مستند بازسازی و یا داستان کوتاه است.

پرویز کیمیاوی، پ مثل پلیکان و یک عکس

پرویز کیمیاوی، پ مثل پلیکان و یک عکس

کسانی که فیلم را دیده باشند خوب می­ دانند که این عکس مربوط به صحنه ­ایست که بچه­ های شیطان طبس با وساطت یکی از دوستانشان که در آزار و تمسخر آسیدعلی­ میرزا با آنها همراهی نکرده است، سنگ انداختن و دشنام دادن را کناری می­ گذارند و آهسته آهسته به او نزدیک می­ شوند.

چهرۀ شاهدان و فیلمهای: کشتی بختیاری، کله وریان، کشتی عربی و بازی های سنتی رباط کریم

چهرۀ شاهدان و فیلمهای: کشتی بختیاری، کله وریان، کشتی عربی و بازی های سنتی رباط کریم

آنها محصول اواخر دهه شصت اند و برای طرح شبکه روستا ساخته شده ا ند. هیچ یک نام کارگردان را ندارند. در برگه دان آرشیو فیلم تلویزیون، نام محمد تهامی نژاد بر یکی از آنها یعنی کشتی بختیاری نقش بسته، ولی خود فیلم هیچ تیتراژی ندارد.

دهۀ چهل، کلاسهای آموزشی مصطفی فرزانه و یک عکس

دهۀ چهل، کلاسهای آموزشی مصطفی فرزانه و یک عکس

یکی از این فارغ التحصیلان منوچهر عسکری­نسب است که موفق می­شود با فیلم کوتاه مستند خود “زری­بافی” دوره­ی آموزشی خود را با موفقیت به پایان برد. عکس ضمیمه منوچهر عسکری نسب جوان را بین دوربین و پرژکتور نشان می­دهد. در سمت راست تصویر نیز دستان و بخشی از اندام استاد زری­باف به چشم می­خورد.

چهرۀ شاهدان

چهرۀ شاهدان

در اینجا منظور من رجوع به چهرۀ گروه دیگری از "شاهدان" است. آیا در خانه های شهر عکسی از محمد قلی سیار وجود ندارد؟ شخصیت هایی مثل خسرو سینایی و ناصر تقوایی شناخته شده تر از آنند که به کوشش ما نیازی داشته باشند، امادر سینمای مستند ایران صدها مستند ساز آمده اند و رفته اند و جزبرخی آثار، چیزی از خود و شرایط کارشان نمی دانیم.


Copyright © 2017 vamostanad.com. S. Zebardast made it.

<ul><li><strong>woo_about_button</strong> - </li><li><strong>woo_about_header</strong> - </li><li><strong>woo_about_photo</strong> - </li><li><strong>woo_about_text</strong> - </li><li><strong>woo_ad_300_adsense</strong> - </li><li><strong>woo_ad_300_image</strong> - http://www.woothemes.com/ads/300x250a.jpg</li><li><strong>woo_ad_300_url</strong> - http://www.woothemes.com</li><li><strong>woo_ad_content</strong> - false</li><li><strong>woo_ad_content_adsense</strong> - </li><li><strong>woo_ad_content_image</strong> - http://www.woothemes.com/ads/728x90a.jpg</li><li><strong>woo_ad_content_url</strong> - http://www.woothemes.com</li><li><strong>woo_ad_header</strong> - false</li><li><strong>woo_ad_header_code</strong> - </li><li><strong>woo_ad_header_image</strong> - http://www.woothemes.com/ads/468x60a.jpg</li><li><strong>woo_ad_header_url</strong> - http://www.woothemes.com</li><li><strong>woo_ad_top</strong> - false</li><li><strong>woo_ad_top_adsense</strong> - </li><li><strong>woo_ad_top_image</strong> - http://www.woothemes.com/ads/468x60a.jpg</li><li><strong>woo_ad_top_url</strong> - http://www.woothemes.com</li><li><strong>woo_alt_stylesheet</strong> - default.css</li><li><strong>woo_auto_img</strong> - false</li><li><strong>woo_blog_cat</strong> - 7</li><li><strong>woo_blog_navigation</strong> - false</li><li><strong>woo_blog_permalink</strong> - </li><li><strong>woo_blog_subnavigation</strong> - false</li><li><strong>woo_button_link</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_1</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_10</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_10_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_11</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_11_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_12</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_12_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_16</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_16_image</strong> - http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/8-3.JPG</li><li><strong>woo_cat_box_17</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_17_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_1_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_21</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_21_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_22</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_22_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_23</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_23_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_24</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_24_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_25</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_25_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_26</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_26_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_28</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_28_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_29</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_29_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_3</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_30</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_30_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_31</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_31_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_32</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_32_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_33</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_33_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_34</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_34_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_36</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_36_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_37</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_37_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_38</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_38_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_39</strong> - false</li><li><strong>woo_cat_box_39_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_3_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_4</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_40</strong> - false</li><li><strong>woo_cat_box_40_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_41</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_41_image</strong> - http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/10-losttribes-bushcu.jpg</li><li><strong>woo_cat_box_42</strong> - false</li><li><strong>woo_cat_box_42_image</strong> - http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/11-11.jpg</li><li><strong>woo_cat_box_43</strong> - false</li><li><strong>woo_cat_box_43_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_4_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_5</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_5_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_7</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_7_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_8</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_8_image</strong> - </li><li><strong>woo_custom_css</strong> - </li><li><strong>woo_custom_favicon</strong> - </li><li><strong>woo_featured_posts</strong> - Select a number:</li><li><strong>woo_feedburner_url</strong> - </li><li><strong>woo_google_analytics</strong> - </li><li><strong>woo_logo</strong> - </li><li><strong>woo_manual</strong> - http://www.woothemes.com/support/theme-documentation/aperture/</li><li><strong>woo_nav_exclude</strong> - 6392,4508,277,147,157,342,337,379,1306,1700,1886,1996,2997,3517,3794,4454,4963,6217</li><li><strong>woo_resize</strong> - true</li><li><strong>woo_scroller_posts</strong> - 6</li><li><strong>woo_shortname</strong> - woo</li><li><strong>woo_themename</strong> - Aperture</li><li><strong>woo_uploads</strong> - a:9:{i:0;s:54:"http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/11-11.jpg";i:1;s:69:"http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/10-losttribes-bushcu.jpg";i:2;s:60:"http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/9-_curvypic.png";i:3;s:52:"http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/8-3.JPG";i:4;s:61:"http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/7-1271192476.jpg";i:5;s:61:"http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/6-soundtrack.png";i:6;s:56:"http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/5-music.gif";i:7;s:61:"http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/4-1271192476.jpg";i:8;s:59:"http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/3-DSC_9424.jpg";}</li></ul>