گزینه های جستجو

بخش ها

بایگانی ماهانه

۳۰ مطلب آخر

پول های کوچک، مخاطبان زیاد

به تازگی وبسایت « حامی جو » بر اساس نمونه های خارجی آن در ایران برای حمایت از پروژه های مربوط به فیلم . همچنین موسیقی راه افتاده است. که خوشبختانه من هم پروژه جدیدم را در این وبسایت برای جلب حمایت مادی معرفی کردم. در صورت موفق شدن کمپین ها در این وبسایت اتفاق شگفت انگیزی در خصوص تولید فیلم مستقل در ایران را شاهد خواهیم بود.

در باره‌ی یک مقاومت (تحلیل فیلم “تصویر زنی در کنار من” ساختۀ پوریا جهانشاد، ۷۰ دقیقه، ۱۳۹۳)

اگر بپذیریم که قد علم کردن در مقابل نشانه‌های کلیشه شده‌ی روزمره‌ی زن بودگی برای نیلوفر یک نوع “مقاومت” است، شاید دلایل استیصال و بازاندیشی او در تجربه‌ی زیسته‌اش برایمان ملموس‌تر بشود. چرا که معمولاً زندگی در شرایط مقاومت به نوعی در درون یک پرانتز قرار می‌گیرد: پرانتزی جدا شده از جریان کلی زندگی و در معنای موقعیتی موقت که قرار نیست برای همیشه ادامه پیدا کند.

فکر کردن در باره ی یک فیلم شخصی (در باره ی “زمان پرنده”، فیلم شخصی نیلوفر عظیمیان)

حالا زاویه نگاه را در می‌یابیم، زاویه‌ای تک بعدی؛ حذف مرد از صحنهٔ زنان. «می‌خواهم این چند روز را یکه و تنها جولان بدهم». اشکالی ندارد، این یک فیلم شخصی‌ست، نه مدعی مستندسازی اجتماعی. حوصلهٔ مرد‌ها را نداشته. این تفاوت مهمِ فیلم شخصی با فیلم غیرشخصی حتی از نوع خودنگار است.

“فیلم” مستند و “سینما” ی مستند

اتفاق دارد در جای دیگری – جدا از عرصه و فضای سینما – می‌افتد. فیلم‌های مستند تولید شده در یک‌سال، در تنوع و تفاوت‌هایش، پدیده‌ای گسترده‌تر و پرجنبه تر از فیلم‌های سینمای مستند ایران‌اند. تولید گسترده و حضور دائم این فیلم‌ها، بیشتر پدیده‌ای فرهنگی، مدنی و اجتماعی و متأثر از کشاکش‌ها و تکاپوی زندگی اجتماعی انسان ایرانی است تا امری متصل و مرتبط به سینما و عالم هنر و حرفۀ فیلم‌سازی.

تاریخ خُرد (گفتار، فیلم، گفتگو)

سایت «ومستند» با همکاری گالری آران برگزار می‌کند:
تاریخ خُرد (گفتار، فیلم، گفتگو)
صحبت‌های بهزاد خسروی نوری همراه نمایش دو فیلم «مادام و پسر کوچک»، ۲۰۰۹ (مگنوس بٓرتُس) و «سالینجرخوانی در پارک شهر»، ۱۳۹۰ (پیروز کلانتری)
شنبه ۲۵ مرداد ماه ۱۳۹۳، ساعت ۱۷، گالری آران – کریمخان زند، خردمند …..

زیر سایۀ کلان‌روایت


وقتی‌ راجع به تاریخ خُرد صحبت می‌کنیم اولین تعریفی‌ که در ذهن شکل می‌گیرد جستجوی متمرکز در مقیاس کوچک است. می‌توان در همین تعریف ماند و از اشتیاق جستجو در این مقیاس کوچک لذت برد. ایدۀ خُرده‌نگری احساس رهایی شدگی‌ را نیز در خود دارد. فراغت از کّل برای ایجاد تاریخ فرهنگی‌ جدید. واژه در ذات خود کنجکاوانه است؛ مایکرو نشانی‌ از درک عمیق نسبت به وقایع را به ما می‌دهد یا حداقل بار معنایی واژه، درکی عمیق را تداعی می‌کند.

سایت “ومستند” برگزار می کند: برنامۀ دوم از سری رویدادهای “تاریخ خُرد” ( محل تقاطع : دارا )

سایت “ومستند” برگزار می کند: برنامۀ دوم از سری رویدادهای “تاریخ خُرد” محل تقاطع : دارا روایت روزمرۀ خُرد در تعریف بازنمایی همواره در زیر سایۀ کلان روایت ها پنهان شده است. روایتی که شاید نشان از زیست هر روزۀ ما در بستر فضای سیاست زده ای دارد که به واسطۀ هجمۀ کلان روایت ها […]

سایت “ومستند” برگزار می کند: برنامۀ دوم از سری رویدادهای “تاریخ خُرد” ( محل تقاطع : دارا )

سایت “ومستند” برگزار می کند: برنامۀ دوم از سری رویدادهای “تاریخ خُرد” محل تقاطع : دارا روایت روزمرۀ خُرد در تعریف بازنمایی همواره در زیر سایۀ کلان روایت ها پنهان شده است. روایتی که شاید نشان از زیست هر روزۀ ما در بستر فضای سیاست زده ای دارد که به واسطۀ هجمۀ کلان روایت ها […]

داکیوسپ

رشد برنامه سازی داکیوسپ ،در اواخر دهه ۱۹۹۰ یکی از مهمترین دستاوردها در مستندهای تلویزیونی بریتانیا محسوب می شود. داکیوسپ ، در رده مستندهای مشاهده ای جای دارد که در هر برنامه دوباره به همان افراد (مورد مطالعه در برنامه قبلی ) رجوع می شود و آنها را در جریان تحول رخدادی که درگیر آن هستند، دنبال می کند.

داستان هایی که می گوییم

مستند­های شخصی، مرا کمی سخت گیر کرده­ اند. چند مستند درخشان دیده­ ام، اما آنها اغلب مرزهای خودشیفتگی را جلو می­برند و بیشتر می­توانند مثل شکلی از درمان احساس شوند تا فیلم­سازی واقعی(گرچه فکرکنم می­توانم به جلسه ی درمان کسی گوش دهم و سرگرم شوم).

شوخ و سیّال و یله (در بابِ مستندهای بازیگوشِ ما)

اصطلاح مستند بازیگوش را حول‌وحوش سال ۱۳۸۰ در روزهای جشنوارۀ کیش از مانی پتگر شنیدم. یادم هست این اصطلاح در گپ‌و‌گفت سه‌نفرۀمان با او و بهمن کیارستمی جریان داشت؛ شاید هم مصادف بود با دیدن فیلم «تباکی» بهمن. خود مانی یکی دو سال این‌ور و آن‌ورش «کسوفی که از آسمان به زمین افتاد» و من «پرسه» را در سال ۱۳۸۱ در همین فضا ساختیم.

این و آن

تو را چه می‌شود‌ ای بوتۀ گلِ سرخ که زیرِ بارشِ یکریزِ باران بی‌وقفه تاب می‌خوری؟ با این یک جُفت گلت که مثل دو زنبورِ online casino رسیده بی‌پرواز مانده‌اند. من با دلم می‌بینمشان، زیرا چشمانم بسته است. از عشق من بر فراز گل‌ها جز باد و ابر چیزی بر جا نمانده است. (رنه شار) […]

من پسری هستم که پدرش را دوست دارد (درباره فیلم «پدر و پسر» ساخته پاول لوزینسکی)

از‌‌ همان اولین لحظه‌ها،‌‌ همان اولین حرف‌ها، که حرف‌های ساده یی هستند و هیچ مضمون بزرگی درشان نیست می‌فهمی که قرار است ناگفته‌های تمام سالهای زندگیشان را به هم بگویند. اینجا آن لحظه‌ای است که زندگی پدر احضار خواهد شد، آن بخش از زندگیش که پسر برایش مساله است و این رخداد انگار همیشه به وقوع پیوسته است گیرم در اذهان تمامی پدر‌ها و پسر‌ها.

این دو ساز ِناکوک (در بارۀ دو فیلم “تازه‌نفس‌ها” و “قضیه شکل اول، شکل دوم”)

هر دو فیلم قدرت تأثیرشان را از صراحت نگاه مشاهده‌گرشان می‌گیرند؛ آن‌هم از سوی فیلمسازهایی که سلیقه و سبک شخصی فیلمسازی و دریافتِ یکّه و نگاهِ تیزبین انسانی و اجتماعی‌ خاص خودشان را دارند. توجه دو فیلمساز به ساختن فیلم مستند در آن دوره هم بیش از آن‌که به واقعیتِ سختی کار ساختن فیلم داستانی در آن روز‌ها مربوط باشد، از درگیر بودنشان با مؤلفه‌های مستند و امرِ واقع در فیلمسازی شان می‌آید.

The Economics of Documentary Cinema

  by Mohammad Saeed Mohassesi                                                                                         translated by: Persheng Sadegh-Vaziri       Many times I have had discussions with friends about the economic problems of documentary cinema, and I have written about it.  The last one was about marketing of documentaries for distribution in home markets (otherwise known as supermarket  sales).  Perhaps because I am […]

صمیمیت اجتماعی : گسترش سینمای مستند اول شخص [۱]

زن جوان مصممی با استفاده از دوربین هندی کمی که از شبکه‌ی ‌MTV برای برنامه‌ی ؛فیلترنشده؛[۳] گرفته بود، جنبش دانشجویی ای را که برای متوقف ساختن آزار زنان در یک کمپ دانشگاهی ترتیب داده بود، به صورت متوالی ثبت کرد. مردی مبتلا به ضربه‌ی مغزی، تجربه‌ی فلج و ناتوانیش در رابطه با خانواده، دوستان، ماموران اداری و کارمندان را با کمک تهیه کننده‌ی ویدیویی مجربی در تلویزیون به نمایش درآورد. خبرنگاری تجربه‌ی زندگی خود تحت تاثیر تحریم آمریکا درروستای کوچکی در هاییتی را در برنامه‌ی ؛نایت لاین؛[۴] به نمایش گذاشت.

خاکستر و برف

نظر های بسیار متفاوت در مورد این فیلم ارائه شده . بنظر من که در انبوه تصویر شرق وآفریقا غرقم ، خاکستر وبرف، اینستالیشنی زیباست. و بیشتر از آن که اگزوتیسم شرق و آفریقا و پنهان سازی زندگی امروز آنان باشد ؛ حاکی از نگاه مردی غربی است که از چشم اسطوره به جهان می نگرد .

اقتصاد سینمای مستند – بخش دوم: سیمای جمهوری اسلامی و مستندسازان کشور

سالیان سال است که شنیده و می‌شنویم که تلویزیون هر کشور مکان طبیعی عرضهٔ فیلم‌های مستند است. و سال‌های کمتری است که برخی شبکه‌های تلویزیونی در جهان پیشرفته،‌گاه به‌صورت تمام‌وقت پخش مستند را در دستور کار خود دارند و برخی از آن‌ها چنان موفق شده‌اند که مانند هیستوری‌چنل، دیسکاوری‌چنل، نشنال‌ جئوگرفی و مانند این‌ها، کارتی شده‌اند و برای دیدنشان باید دکودر داشت.

برنامه نمایش فیلم های جشنواره فیلم تصویر سال ۱۳۹۲

  http://tassvir.com/ برنامه نمایش فیلم های جشنواره فیلم تصویر سال ۱۳۹۲

زاگرس

یکی از شکلهای رفاقتم با سینمای مستند همراهی اون با من بود تو فضاها و اقلیمهای متفاوت ایران، چه تو روند تولید کارهای خودم یا فیلمهایی که  بنحوی  باهاشون همکاری داشتم ،برای پژوهش یا تولید با مستند به مناطقی رفتم که احیانا بدون اون سفربه اونجاهها برام مقدور نمیشد  ،و تقریبا همیشه وقتی برگشتم متوجه […]

باز نمایش مستند های برتر هفتمین جشنواره سینما حقیقت در خانه سینما یک

  باز نمایش مستند های برتر هفتمین جشنواره سینما حقیقت در خانه سینما یک http://irandocproducers.com/?p=2747

دیدار این مردمان اندوهگین (نگاهی به فیلم «سلما» ساخته “کیم لانگینوتو”)

“سلما” مستندی یگانه است از پرتره یی رنجور که در بستر عمیقا سخت و صلب زندگی سنتی در هند زیسته است و راه شاعری را برگزیده است. اما بیشتر از آنکه مستندی جامعه‌شناختی یا مردم‌شناسانه و یا تصویرگر صرف رنج‌ها و مصائب زندگی این زن باشد، مستندی است در مورد شعر و شاعری و شاعرانگی.

همه چیز در خاطره ای آرام دوام می یابد (در حاشیه ی مستند «پیرها اگر نباشند »)

سالخوردگی به تقویم نیست، دغدغه ی هر شخصی ست انگار. دل مشغولی ات هم که نباشد روزی ناگزیر با آن مواجه خواهی شد ؛ ناگهان احساس می کنی که پیر شده ای وساعت ها به کندی می گذرند. که دیگر جوان نیستی. که کمتر چیزی تو را به شگفتی وا می دارد. قلبت کمتر می لرزد. اشیا از همیشه ساکت ترند؛ فرش ها، ساعت ها، کتاب ها. منتظر کسی باشند، انگار.

خودچهره نگاری[۱] در سینما: عرصه ای تازه برای تاملاتی کهنه

طی چند سال اخیر تعداد قابل توجه ای از مستندسازان کشور که در جستجوی تجربیات تازه در عرصه مستندسازی بوده اند، دست به ساخت آثاری کاملا” شخصی زده اند. بحث در خصوص علت این پدیده و چرایی گرایش مستندسازان به ساخت این نوع آثار مفصل است و مجالی دیگر را طلب می کند. اما چیزی که آشکار است تاثیر پذیری مستقیم یا غیر مستقیم مستندسازان از نظریاتی ست که طی این سال ها هم در محدوده علوم اجتماعی و هم در زمینه بازنمایی های تصویری در سطح جهان بسط و گسترش یافته اند.

استفاده ازخاطرات نگاری روزمره در سینمای مستند

ثبت خاطرات روزمره درطول تاریخ زندگی بشر وجود داشته و همراه با گسترش وسایل ارتباطی توسعه یافته وشکل‌های مختلفی پیدا کرده است. شاید بتوان گفت که حتی جنبه‌ای ازاهمیت نقاشی‌های غارلاسکو،‌‌ همان کیفیت زندگی نگارانه آن‌ها باشد. شکل رایج ثبت خاطرات درطول تاریخ غالبا به صورت نوشته بوده، اما با پیشرفت تکنولوژی رفته رفته عکس و ابزارهای مشابه نیز به این حیطه افزوده شده است.

قاب های ناتمام

  زیباشناسی تصویر از نگاه یک مستندساز با یک عکاس متفاوت است. عکاس جهان را در یک قاب میگیرد و در ان حبس می کند، اما قاب مستندساز برای به جریان انداختن فکر است فقط نه در یک قاب که در توالی قابهای در امتداد هم. به عنوان مستندساز هیچ تصویری را نمی توانم ثبت […]

اقتصاد سینمای مستند

خوب است از مدیران و مسئولان مرتبط با مقولهٔ اقتصاد سینمای مستند بپرسیم چگونه است که حرکت در جهت این مقولات و مفاهیم در اقتصاد کلان را قبول دارند اما در عرصهٔ سینمای مستند قایل به خط قرمزهایی بسیار پررنگ هستند که در عمل باعث می‌شود آن مقولات و مفاهیم به‌کنار نهاده شوند!؟

در ستایش زندگی روزمره

زندگی در یک روز، مستندی ۴۵ دقیقه ایست که با استفاده از فیلم‌های ویدیویی شخصی که توسط مردم عادی از زندگی روزمره‌شان در تاریخ ۲۴ جولای سال ۲۰۱۰ گرفته و در یوتیوب آپلود شده، ساخته شده است. کلیپ‌های مورد استفاده در این فیلم از میان ۸۰۰۰۰ ویدیو با زمان ۴۵۰۰ ساعت که از ۱۹۲ کشور مختلف به دست آمده، انتخاب و کنارهم گذاشته شده‌اند.

این کلافِ تو در تو

من به عکاسی مستند علاقۀ خاصی دارم و در کنار آن دوست دارم عکس در هنگام کلیک ایده آل باشد و بی‌نیاز به تصحیح کامپیوتری. عموماً حتی از اصلاح کادر هم اجتناب می‌کنم. این امر تأمل و دقت بیشتری را در هنگام عکاسی می‌طلبد و گاهی برای رسیدن به قاب ایده آل باید عکس‌های بیشتری گرفت.

تارنیشن۱ ، نمایش بی پرده زندگی شخصی

مستند تارنیشن (لعن شدگی) تولید سال ۲۰۰۳ آمریکا، روایت ۸۸ دقیقه ای زندگی جاناتان کایوت ، کارگردان فیلم، از زبان خود اوست. وقتی جاناتان یازده ساله بود از پدربزرگ خود یک دوربین فیلمبرداری کوچک سوپرهشت هدیه گرفت و ازآن زمان شروع به ثبت وقایع زندگی خود کرد.

Copyright © 2017 vamostanad.com. S. Zebardast made it.

<ul><li><strong>woo_about_button</strong> - </li><li><strong>woo_about_header</strong> - </li><li><strong>woo_about_photo</strong> - </li><li><strong>woo_about_text</strong> - </li><li><strong>woo_ad_300_adsense</strong> - </li><li><strong>woo_ad_300_image</strong> - http://www.woothemes.com/ads/300x250a.jpg</li><li><strong>woo_ad_300_url</strong> - http://www.woothemes.com</li><li><strong>woo_ad_content</strong> - false</li><li><strong>woo_ad_content_adsense</strong> - </li><li><strong>woo_ad_content_image</strong> - http://www.woothemes.com/ads/728x90a.jpg</li><li><strong>woo_ad_content_url</strong> - http://www.woothemes.com</li><li><strong>woo_ad_header</strong> - false</li><li><strong>woo_ad_header_code</strong> - </li><li><strong>woo_ad_header_image</strong> - http://www.woothemes.com/ads/468x60a.jpg</li><li><strong>woo_ad_header_url</strong> - http://www.woothemes.com</li><li><strong>woo_ad_top</strong> - false</li><li><strong>woo_ad_top_adsense</strong> - </li><li><strong>woo_ad_top_image</strong> - http://www.woothemes.com/ads/468x60a.jpg</li><li><strong>woo_ad_top_url</strong> - http://www.woothemes.com</li><li><strong>woo_alt_stylesheet</strong> - default.css</li><li><strong>woo_auto_img</strong> - false</li><li><strong>woo_blog_cat</strong> - 7</li><li><strong>woo_blog_navigation</strong> - false</li><li><strong>woo_blog_permalink</strong> - </li><li><strong>woo_blog_subnavigation</strong> - false</li><li><strong>woo_button_link</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_1</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_10</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_10_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_11</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_11_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_12</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_12_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_16</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_16_image</strong> - http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/8-3.JPG</li><li><strong>woo_cat_box_17</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_17_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_1_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_21</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_21_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_22</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_22_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_23</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_23_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_24</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_24_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_25</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_25_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_26</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_26_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_28</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_28_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_29</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_29_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_3</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_30</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_30_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_31</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_31_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_32</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_32_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_33</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_33_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_34</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_34_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_36</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_36_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_37</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_37_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_38</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_38_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_39</strong> - false</li><li><strong>woo_cat_box_39_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_3_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_4</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_40</strong> - false</li><li><strong>woo_cat_box_40_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_41</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_41_image</strong> - http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/10-losttribes-bushcu.jpg</li><li><strong>woo_cat_box_42</strong> - false</li><li><strong>woo_cat_box_42_image</strong> - http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/11-11.jpg</li><li><strong>woo_cat_box_43</strong> - false</li><li><strong>woo_cat_box_43_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_4_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_5</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_5_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_7</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_7_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_8</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_8_image</strong> - </li><li><strong>woo_custom_css</strong> - </li><li><strong>woo_custom_favicon</strong> - </li><li><strong>woo_featured_posts</strong> - Select a number:</li><li><strong>woo_feedburner_url</strong> - </li><li><strong>woo_google_analytics</strong> - </li><li><strong>woo_logo</strong> - </li><li><strong>woo_manual</strong> - http://www.woothemes.com/support/theme-documentation/aperture/</li><li><strong>woo_nav_exclude</strong> - 6392,4508,277,147,157,342,337,379,1306,1700,1886,1996,2997,3517,3794,4454,4963,6217</li><li><strong>woo_resize</strong> - true</li><li><strong>woo_scroller_posts</strong> - 6</li><li><strong>woo_shortname</strong> - woo</li><li><strong>woo_themename</strong> - Aperture</li><li><strong>woo_uploads</strong> - a:9:{i:0;s:54:"http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/11-11.jpg";i:1;s:69:"http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/10-losttribes-bushcu.jpg";i:2;s:60:"http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/9-_curvypic.png";i:3;s:52:"http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/8-3.JPG";i:4;s:61:"http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/7-1271192476.jpg";i:5;s:61:"http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/6-soundtrack.png";i:6;s:56:"http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/5-music.gif";i:7;s:61:"http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/4-1271192476.jpg";i:8;s:59:"http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/3-DSC_9424.jpg";}</li></ul>