اقتصاد سینمای مستند – بخش دوم: سیمای جمهوری اسلامی و مستندسازان کشور

اقتصاد سینمای مستند – بخش دوم: سیمای جمهوری اسلامی و مستندسازان کشور

سالیان سال است که شنیده و می‌شنویم که تلویزیون هر کشور مکان طبیعی عرضهٔ فیلم‌های مستند است. و سال‌های کمتری است که برخی شبکه‌های تلویزیونی در جهان پیشرفته،‌گاه به‌صورت تمام‌وقت پخش مستند را در دستور کار خود دارند و برخی از آن‌ها چنان موفق شده‌اند که مانند هیستوری‌چنل، دیسکاوری‌چنل، نشنال‌ جئوگرفی و مانند این‌ها، کارتی شده‌اند و برای دیدنشان باید دکودر داشت. در ایران خودمان هم تا پیش از راه‌اندازی شبکهٔ مستند، شبکهٔ چهار، شبکه‌ای بود که بخش مهمی از برنامه‌هایش به فیلم‌های مستند اختصاص داشت. اما آیا این دو شبکه توانسته‌اند به استانداردهای شبکه‌های بین‌المللی فوق نزدیک شوند؟ واقعیت این است که سیمای جمهوری اسلامی به‌طور کلی و آن دو شبکه به‌طور خاص، به هر دلیل مأمن مناسبی برای بخش مهمی از مستندسازان کشور نیستند. مبالغی که از سوی بسیاری از شبکه‌های این سیما و ازجمله شبکهٔ مستند، برای تولید فیلم به مستندسازان پیشنهاد می‌شود‌گاه اصلاً خنده‌دار است و چرا باید چنین باشد؟
بسیاری از فیلم‌سازان مستند (از هر چهار نسل ِ تا دههٔ هفتاد) یادشان هست که مدت‌ها پس از حرکت لاکپشتی سینمای مستند ما، در شبکهٔ دوم مجموعهٔ کودکان سرزمین ایران به همت شادروان محمدرضا سرهنگی شروع شد و سبب شد که اغلب چهره‌های اصلی سینمای مستند ایران تا آن زمان در جریان حرکتی بسیار گسترده، در این مجموعه فیلم بسازند. پس از آن تا چند سال، بسیاری از جشنواره‌های داخلی و برخی از جشنواره‌های معتبر خارجی شاهد حضور مستندهایی بودند که در این مجموعه تولید شده بود. متأسفانه به‌رغم نتایج‌گاه بسیار درخشانی که این مجموعه درپی داشت، تا مدت‌ها حرکتی در این حد و اندازه، در سیمای جمهوری اسلامی شاهد نبودیم. از بد حادثه بی‌مهری تلویزیون با این مجموعه (که سبب پخش بسیار نامناسب قسمت‌های این مجموعه شد) و اختلاف پایان‌ناپذیر سیما با تهیه‌کنندهٔ آن (که منجر به سکتهٔ قلبی شادروان سرهنگی در پی یکی از جلسات بی‌سرانجام شد) خاطرهٔ بدی در ذهن بسیاری از مستندسازان و دست‌اندرکاران تولید مستند، برجای گذاشت. با اوج‌گیری سینمای مستند در دههٔ هشتاد (در پی ورود پدیدهٔ سینمادیجیتال و آزادشدن بسیاری از استعدادهای جوان و بالقوهٔ سینمای مستند از قید هزینه‌های بالای تولید فیلم ۱۶ میلی‌متری و ویدیوی بتاکم) و در ادامهٔ این موج، تهیه‌کنندگانی مانند ارد عطارپور با طراحی مجموعه‌هایی از قبیل بیست‌شب توانستند جو بی‌مهری نسبت به فیلم مستند را در تلویزیون تغییر دهند. با پایان دههٔ شکوفای هشتاد، موج ِ برخاستهٔ سینمای مستند دامن خود تلویزیون را گرفت و حرکت ارزشمند تولید مستندهای به‌اصطلاح فاخر که دو سه سالی توسط سیمای استان‌ها به راه افتاد؛ باعث جذب یا حتی کشف استعدادهای خوب مستندساز در سراسر کشور شد. نکته‌ای که در حرکت سیمای استان‌ها وجود داشت و باعث می‌شد بین این حرکت با دیگر حرکت‌های موجود در سیمای جمهوری اسلامی فرق بگذاریم این بود که گویی خود تلویزیون آمده بود و هرچند با ده‌ها شرط محدودکننده، قبول کرده بود که در خارج از محدودهٔ سازمانی سیمای جمهوری اسلامی، تعداد زیادی مستندساز وجود دارند که باید آن‌ها را زیر چ‌تر حمایتی خود گرفت. این، تفاوتی بود که با حرکت‌هایی مانند مجموعه‌های کودکان سرزمین ایران یا بیست‌شب وجود داشت. این مجموعه‌ها را تهیه‌کنندگانی طراحی می‌کردند و پس از تصویب دست‌به‌کار عقد قرارداد با مستندسازانی می‌شدند که دوست داشتند با آن‌ها کار کنند؛ درحالی‌که مستندهای سیمای استان‌ها در یک فرآیند پژوهش و بحث و بررسی توسط خود سیما طراحی شد و با دعوت از تقریباً همگی مستندسازان کشور، این جریان به‌راه افتاد. این دعوت همگانی امری بود که تا پیش از آن کمتر سابقه داشت. این امر، باعث می‌شد احساس کنیم گویا سیمای جمهوری اسلامی خواسته سد سدید میان خود و انبوه فیلم‌سازان چرخهٔ آزاد سینمای مستند را از میان بردارد.
نکتهٔ دیگر (و درواقع بسیار کلیدی و اساسی در مطلب نگارنده) که در همهٔ این حرکت‌ها یعنی کودکان سرزمین ایران، بیست‌شب و حرکت سیمای استان‌ها مشترک بود و‌‌ همان بود که باعث شد تا تعداد بسیار چشم‌گیری فیلم مستند خوب تولید شود؛ این بود که ارقام پیشنهادی برای بودجهٔ تولید به ارقام موجود در جهان واقعی نزدیک بود! یکی از دلایل اصلی که این حرکت‌ها توانست فیلم‌سازان حرفه‌یی‌تر یا کاربلد‌تر را جذب کند این بود که وجود این مقدار سرمایه باعث می‌شد تا انتظارات از فیلم‌ساز با سرمایهٔ موجود هماهنگ شده و نگرانی هر دو سوی تولید یعنی سرمایه‌گذار و تولیدکننده در مورد اقتصاد کار، برطرف شود. اما موسفیدکرده‌های این سینما پیش‌بینی می‌کردند که این حرکت هم ممکن است به مشکل یا حتی بن‌بست بربخورد و چنین هم شد: مواجه شدن کل دستگاه دولتی به بحران مالی، باعث شد که جریان واقعاً پرتلاش سیمای استان‌ها رفته‌رفته اما به‌صورت دقیق متوقف شود.
با همهٔ این احوال و با وجود همهٔ این مشکلات، یک سئوال هم‌چون «براده‌ای توی مغز» آدم را آزار می‌دهد: چرا فیلم‌های خوب و ارزشمند زیادی در آرشیوهای سیمای استان‌ها در حال خاک‌ خوردن است؟ چرا باید با محصول این‌همه فکر، ایده‌پردازی، برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، بذل هزینه و کار تولیدی خلاقهٔ صد‌ها نفر مستندساز، این‌چنین گوشه‌نشین بایگانی صداوسیما بشود. گویی بی‌مهری‌ای که مجموعه‌های موفق مستند در گذشته شده بود، دامن تولیدات‌گاه درخشان مستندهای سیمای استان‌ها نیز شد و یک‌بار دیگر به دوست‌داران سینمای مستند یادآوری شد که سیمای جمهوری اسلامی نگاه خوشی نسبت به سینمای مستند ندارد؟! مشکلات عظیم مالی به‌کنار، انگار سیمای جمهوری اسلامی خودش هم باورش شده که جای‌گاه مناسبی برای حمایت از جریان متحول سینمای مستند ایران نیست (!) و اگر این برداشت صحیح است مدیریت این سامانهٔ عظیم ملی، باید بپذیرد که اصلاً از یکی از وظایف سازمانی خود و برخلاف همهٔ سازمان‌های تلویزیونی جهان، که همانا حمایت از سینمای مستند کشور هست؛ تخطی کرده است؟! مسلم است که نگارنده در جای‌گاه صدور حکم نبوده و نیست، اما فکر می‌کند هم‌چون مورد پخش مستند از ماهواره‌ها، باید برپایی گفت‌وگویی علمی و همه‌جانبه میان سیمای جمهوری اسلامی و تشکیلات‌های صنفی مستندسازان و مثلاً جمعی از منتقدان، پژوهش‌گران و نگره‌پردازان سینمایی و صاحب‌نظران اقتصادی را خواستار شود.

 

(بخش اول این مقاله را این جا بخوانبد.)

Share

ارسال نظر

Copyright © 2017 vamostanad.com. S. Zebardast made it.

<ul><li><strong>woo_about_button</strong> - </li><li><strong>woo_about_header</strong> - </li><li><strong>woo_about_photo</strong> - </li><li><strong>woo_about_text</strong> - </li><li><strong>woo_ad_300_adsense</strong> - </li><li><strong>woo_ad_300_image</strong> - http://www.woothemes.com/ads/300x250a.jpg</li><li><strong>woo_ad_300_url</strong> - http://www.woothemes.com</li><li><strong>woo_ad_content</strong> - false</li><li><strong>woo_ad_content_adsense</strong> - </li><li><strong>woo_ad_content_image</strong> - http://www.woothemes.com/ads/728x90a.jpg</li><li><strong>woo_ad_content_url</strong> - http://www.woothemes.com</li><li><strong>woo_ad_header</strong> - false</li><li><strong>woo_ad_header_code</strong> - </li><li><strong>woo_ad_header_image</strong> - http://www.woothemes.com/ads/468x60a.jpg</li><li><strong>woo_ad_header_url</strong> - http://www.woothemes.com</li><li><strong>woo_ad_top</strong> - false</li><li><strong>woo_ad_top_adsense</strong> - </li><li><strong>woo_ad_top_image</strong> - http://www.woothemes.com/ads/468x60a.jpg</li><li><strong>woo_ad_top_url</strong> - http://www.woothemes.com</li><li><strong>woo_alt_stylesheet</strong> - default.css</li><li><strong>woo_auto_img</strong> - false</li><li><strong>woo_blog_cat</strong> - 7</li><li><strong>woo_blog_navigation</strong> - false</li><li><strong>woo_blog_permalink</strong> - </li><li><strong>woo_blog_subnavigation</strong> - false</li><li><strong>woo_button_link</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_1</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_10</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_10_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_11</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_11_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_12</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_12_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_16</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_16_image</strong> - http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/8-3.JPG</li><li><strong>woo_cat_box_17</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_17_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_1_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_21</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_21_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_22</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_22_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_23</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_23_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_24</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_24_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_25</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_25_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_26</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_26_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_28</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_28_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_29</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_29_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_3</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_30</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_30_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_31</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_31_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_32</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_32_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_33</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_33_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_34</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_34_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_36</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_36_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_37</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_37_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_38</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_38_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_39</strong> - false</li><li><strong>woo_cat_box_39_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_3_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_4</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_40</strong> - false</li><li><strong>woo_cat_box_40_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_41</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_41_image</strong> - http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/10-losttribes-bushcu.jpg</li><li><strong>woo_cat_box_42</strong> - false</li><li><strong>woo_cat_box_42_image</strong> - http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/11-11.jpg</li><li><strong>woo_cat_box_43</strong> - false</li><li><strong>woo_cat_box_43_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_4_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_5</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_5_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_7</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_7_image</strong> - </li><li><strong>woo_cat_box_8</strong> - true</li><li><strong>woo_cat_box_8_image</strong> - </li><li><strong>woo_custom_css</strong> - </li><li><strong>woo_custom_favicon</strong> - </li><li><strong>woo_featured_posts</strong> - Select a number:</li><li><strong>woo_feedburner_url</strong> - </li><li><strong>woo_google_analytics</strong> - </li><li><strong>woo_logo</strong> - </li><li><strong>woo_manual</strong> - http://www.woothemes.com/support/theme-documentation/aperture/</li><li><strong>woo_nav_exclude</strong> - 6392,4508,277,147,157,342,337,379,1306,1700,1886,1996,2997,3517,3794,4454,4963,6217</li><li><strong>woo_resize</strong> - true</li><li><strong>woo_scroller_posts</strong> - 6</li><li><strong>woo_shortname</strong> - woo</li><li><strong>woo_themename</strong> - Aperture</li><li><strong>woo_uploads</strong> - a:9:{i:0;s:54:"http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/11-11.jpg";i:1;s:69:"http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/10-losttribes-bushcu.jpg";i:2;s:60:"http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/9-_curvypic.png";i:3;s:52:"http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/8-3.JPG";i:4;s:61:"http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/7-1271192476.jpg";i:5;s:61:"http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/6-soundtrack.png";i:6;s:56:"http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/5-music.gif";i:7;s:61:"http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/4-1271192476.jpg";i:8;s:59:"http://vamostanad.com/wp-content/woo_uploads/3-DSC_9424.jpg";}</li></ul>